فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟۲۰۱۹-۰۴-۰۷ ۱۳:۴۳:۰۲

لطفاورود یا ثبت نام پست ها را دوست دارم
اخبار

امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که غیرممکن‌ها ممکن شده‌ و رویاها با سرعتی بیش از پیش به واقعیت تبدیل می‌شوند. در این سونامی فناوری، بخشی وجود دارد که مردم راجع به بلاک چین، تامین مالی جمعی و ICOها صحبت می‌کنند. این مفاهیم آنقدر متداول شده‌اند که انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور، هر فرد برای جمع‌آوری سرمایه به آنها روی بیاورد.

پیش از این، کسب‌وکارها از بستر اینترنت برای جمع‌سپاری استفاده می‌کردند و در ازای دسترسی به محصولات و خدمات خود، پول دریافت می‌کردند. اینکار اغلب از طریق واسطه‌هایی نظیر شرکت‌های تامین سرمایه جمعی (crowdfunding) انجام می‌شد. زمانی که موج تمرکززدایی و استفاده از فناوری بلاک چین به مقوله‌ی جمع‌آوری سرمایه رسید، ICOها متولد شدند و سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان را مستقیما به یکدیگر وصل کردند. امروزه ICO به یک پدیده‌ی جهانی تبدیل شده و یکی از جذاب‌ترین و بحث برانگیزترین بازارها را به خود اختصاص داده است به طوری که روز به روز استارتاپ‌های بیشتری برای شروع فعالیت خود به آن روی می‌آورند. در این مقاله گام‌های مورد نیاز برای عرضه اولیه سکه را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. با ارز دیجیتال همراه باشید.

 

گام نخست: خلق‌ ایده

یک پروژه زمانی موفق می‌شود که نیازهای بازار را مرتفع ساخته و یا خود بتواند نیازی را به وجود بیاورد. راهکاری که شما در پروژه‌ی خود ارائه می‌کنید می‌بایست از رقبایتان بهتر بوده و برای رسیدن به این هدف باید درک کاملی از بازار داشته و مخاطبان خود را بشناسید. از همه مهم‌تر آنکه باید بدانید کاربران در ازای چه خدماتی حاضرند به شما پول بدهند.

اگر بخواهید از طریق راه‌اندازی یک کمپین ICO، سرمایه جذب کنید ناگزیر به ارائه‌ی توکن خواهید بود. به داده‌های موجود در سایت کوین مارکت کپ نگاهی بیندازید؛ بیش از ۱۵۰۰ ارز دیجیتال وجود دارند و اگر توکن شما بخواهد در این رقابت پیروز شود، باید میزان تقاضا برای آن بالا باشد. برای رسیدن به این هدف باید ایده‌ای داشته باشید که با کریپتوکارنسی‌ها به شکل معناداری یکپارچه شود به نحوی که آنها بخش ضروری و انکارناپذیری از پروژه را تشکیل دهند.

به یاد داشته باشید که همه‌ی مسائل نیاز به تمرکززدایی ندارند. به عنوان مثال اگر شما فروشنده‌ی خمیردندان هستید احتمالا به توکنیزه شدن نیازی نخواهید داشت. پیش از آغاز سفر غیرمتمرکزسازی همه چیز با استفاده از بلاک چین و برنامه‌های غیرمتمرکز، ابتدا باید بدانید همه چیز قابلیت غیرمتمرکز شدن و یا نیاز به تمرکززدایی ندارد. یک روش خوب برای محک زدن ایده‌ و دریافت بازخورد دیگران این است که ایده‌ی خود را در انجمن bitcointalk با تگ [pre-ANN] منتشر کنید.

فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟

ICOها از نظر ماهیت پروژه به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • ارگانیک (Organic)

مربوط به پروژه‌هایی می‌شود که پیاده‌سازی آنها بدون استفاده از فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر نیست. برای تشخیص این نوع کافی است از خودتان بپرسید آیا این پروژه نمی‌تواند بر بستر زیرساخت فعلی وب محقق شود؟ اگر پاسخ خیر بود، ICO از نوع ارگانیک است. بهترین مثال برای این دسته پروتکل اتریوم بود که می‌تواند برای محاسبه‌ی زمان و اجرای قراردادهای هوشمند به کار رود.

  • مصنوعی (Artifitial)

همان پروژه‌های قدیمی‌ای هستند که این بار با لباس وایت پیپر تغییر چهره داده و بر روی عرشه‌ی سرمایه‌گذاری ظاهر شده‌اند. اینها اغلب افرادی هستند که سعی دارند از کانال‌های جدید برای کسب‌ و کار خود سرمایه‌ جذب کنند. پروژه‌های این چنینی که از ماهیت کافی برای استفاده از این زیرساخت برخوردار نیستند، به سان علف‌های هرزی در باغ کریپتو هستند که دیر یا زود با آگاه‌تر شدن سرمایه‌گذاران از بازار بیرون خواهند رفت.

  • ساختگی (Synthetic)

مربوط به زمانی می‌شود که یک شرکت از پیش تاسیس شده که مخاطبین زیادی هم دارد تصمیم می‌گیرد تا به سمت اقتصاد ارزهای دیجیتال جهش کند. برای کسب کارهایی که در جایگاه دوم، سوم تا دهم در دنیا هستند، حرکت به این سمت می‌تواند یک استراتژی هوشمند باشد. Kik’s Kin Coin بهترین مثال برای این دسته است.

  • مضحک (LOL)

اگرICOای به هیچ یک از دسته‌های فوق تعلق نداشت، فقط یه پروژه‌ی طراحی شده‌ برای خنده است!

به عنوان مثال، دوج‌کوین (Dogecoin) ابتدا تنها یک شوخی بود اما در حال حاضر بازاری به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار دارد و از درآمدش برای اهداف بشردوستانه‌ای نظیر حفاری چاه در آفریقا استفاده می‌کند.

گام دوم: رصد رقبا

راهکار شما باید با چه پروژه‌هایی رقابت کند؟ در نگاه نخست به نظر می‌رسد افرادی که سرویس‌های مشابه شما ارائه می‌دهند، رقبای اصلی شما هستند اما اگر از این زاویه به مساله نگاه کنید که شما بر سر گرفتن پول از سرمایه‌گذاران در دنیای کریپتو می‌جنگید، آنگاه همه رقیب شما خواهند بود. در حقیقت ICOهایی که هم‌زمان با ICO شما برگزار می‌شوند رقبای سرسختتان هستند.

فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟

گام سوم: بررسی الزامات قانونی

خوشبختانه تلاش‌ها برای قانون‌گذاری در بخش ICOها بیش از سایر حوزه‌های کریپتو بوده است. شاید این مساله را مدیون پروژه‌های کلاه‌برداری باشیم که سرمایه‌ی مردم را به جیب زده و اثری از خود به جای نگذاشتند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارزیابی نسبی ICOها می‌توانید به صفحه امنیت وب‌سایت ارزدیجیتال مراجعه کنید. امروزه تقریبا در اکثر کشورها برای عرضه‌ اولیه‌ی سکه قانون اجرایی خاصی تعیین نشده و تا به امروز تنها دو کشور چین و کره‌ی جنوبی صریحتا ICO را در حوزه‌ی قضایی مربوط به خود منع کرده‌اند. شما می‌توانید برای بررسی الزامات مربوط به عرضه اولیه توکن/سکه در ایران، پیش‌نویس سیاست‌نامه‌‌ی بانک مرکزی را مطالعه نمایید.

فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟

گام چهارم: نوشتن وایت پیپر

وایت پیپر(white paper) و یا اوراق سفید، سند فنی‌ای است که پروژه‌ی شما را با تمام جزئیات تشریح می‌کند و در حالت ایده آل باید همه‌ی مسائل از جمله تحلیل بازار، هدف پروژه، استراتژی توسعه، ساختارها، اطلاعات مربوط به توکن و نحوه‌ی توزیع آنها، مسائل حقوقی، منابع در دسترس، معرفی اعضای تیم، سرمایه‌گذاران و مشاوران اولیه و غیره را پوشش دهد.

با وجود اینکه شاید تمامی سرمایه‌گذاران جزئیات فنی مربوط به پروژه‌ی شما را نخوانند اما این احتمال را در نظر بگیرید که شاید ۱۰ نفر کل وایت پیپر شما را با دقت بخوانند و شما باید برای جلب رضایت همان ده نفر که توانایی ایجاد مشکل برای اعتبار ICO شما را دارند، اوراق سفید خود را جامع بنویسید.

علاقه‌مندان به فناوری بلاک چین، درک خوبی نسبت به جنبه‌های فنی داشته و در این حوزه تخصص کافی را دارند. آنها شخصیت‌های برجسته و ارزشمندی در جامعه‌ی کریپتو هستند. باید بدانید که در این اکوسیستم رهبران بسیاری وجود دارند که ده‌ها و هزاران نفر تحت تاثیر آنها بوده و نظراتشان برای طرفدارانشان مهم است. اگر قصد اجرای یک کمپین بزرگ روابط عمومی را دارید درحالی‌که پروژه‌ی شما شامل نواقصی آشکار است، مطمئن باشید چنین اشخاصی شانس افشای این نواقص را برای جلب اعتماد بیشتر مردم از دست نخواهند داد.

فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟

گام پنجم: ایجاد یک توکن

اگر فرض کنیم پروژه‌ی شما یک انسان باشد، آنگاه ساختار فنی آن، اسکلت‌های این انسان بوده که از کل بدن او محافظت می‌کنند. فناوری بلاک چین و توکن به سان خون در رگ‌های این انسان هستند که به کل بدن او حیات می‌بخشند. شما در ابتدا باید یک برنامه‌ی توزیع منسجم طراحی کنید که شدیدا به نیازمندی‌ها و برنامه‌های عرضه‌ اولیه‌ی توکن شما بستگی دارد. فروش توکن شامل مراحل گوناگونی از جمله فروش خصوصی، پیش فروش، عرضه‌ اولیه‌ی سکه، فروش عمومی و غیره است. در سال ۲۰۱۳، NXT توانست تنها با استفاده از یک کیف پول ناشناس در انجمن بیت کوین تالک، ۱۶,۸۰۰ دلار سرمایه جذب کند. مسنجر تلگرام از سویی دیگر، ۸۵۰ میلیون دلار در دومین دور پیش فروش خصوصی خود به دست آورد و توانست بیش از دو برابر انتظار پیش از برگزاری ICO اصلی، سرمایه جذب کند.

در مرحله‌ی بعد باید مشخص کنید چگونه می‌خواهید این توکن‌ها را توزیع کنید؛ تعداد اولیه‌ی آنها چقدر باید باشد و چه مقدار از آنها به اعضای تیم توسعه‌دهنده تعلق خواهند گرفت. همچنین باید مشخص شود چه تعداد در هر مرحله به فروش خواهد رسید. در نهایت باید تعیین کنید تحت چه شرایطی، توکن اضافی صادر خواهید کرد. وقتی در مورد پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین که برای صدور توکن‌ها استفاده می‌شوند صحبت می‌کنیم، بازار آنقدرها هم رقابتی نیست. بر اساس داده‌های ICOWatchList، نزدیک به ۸۲ درصد از ICOها از پلتفرم اتریوم استفاده می‌کنند و تنها ۹ درصد پلتفرم جداگانه بلاک چین خود را توسعه می‌دهند. سرویس‌های دیگری نظیر ویوز (Waves)، استراتیس (stratis) و هایپرلجر (Hyperledger) نیز وجود دارند اما تنها ۳.۷ درصد از کل حجم بازار را تشکیل می‌دهند.

ساخت یک توکن، فرآیند به نسبت ساده‌ای است مخصوصا اگر از نوع توکن ERC20 اتریوم باشد. اتریوم تمامی کدهای مورد نیاز شما را در وب‌سایت خود قرار داده است. با این حال سفارشی‌سازی سیاست فروش توکن‌هایتان ممکن است کمی سخت‌تر باشد.

فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟

گام ششم: راه‌اندازی یک وب‌سایت

در حقیقت برای مردم تنها سه چیز جذاب است: تیم، اهداف پروژه و شاخص‌هایی که به آنها تضمین حفاظت از سرمایه‌شان را بدهد. ساختار فروش توکن را به صورت شفاف در وب‌سایت خود ذکر کنید. بخش مربوط به اعضای تیم نیز باید شامل مشخصات کاملی نظیر نام، تصویر با کیفیت از هر عضو، بیوگرافی‌های کوتاه از هر یک که بر روی مهارت‌ها و سوابق مربوط به پروژه متمرکز است و لینک به شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستند باشد. بهتر است به نقش و سمت هر یک از اعضا در تیم نیز اشاره‌ای داشته باشیم.

طرح‌بندی

پس از تهیه و جمع‌آوری تمام  اطلاعات مورد نیاز ، زمانی را به چیدمان و طراحی وب‌سایت خود اختصاص دهید. اکثر پروژه‌های امروزه ترجیح می‌دهند از ساختار تک صفحه‌ای استفاده کنند؛ بدون شک این ساختار سادگی و دسترس‌پذیری بالایی برای ارائه‌ی تمامی اطلاعات ضروری با چیدمان مورد نیازدارد. با این وجود شما تنها فردی هستید که می‌دانید بهترین ساختار برای وب‌سایت مربوط به پروژه‌ی شما چیست.

امنیت

قطعا نمی‌خواهید وب‌سایت شما پس از شروع ICO و جذب علاقه‌ و انگیزه‌ی مورد نیاز از طرف انجمن کریپتو، با مراجعه‌ی هزاران نفر به شکل هم‌زمان از کار بیفتد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی از یک  میزبان وب معتبر کمک بگیرید.

کلاه‌برداری‌های کریپتو

هک و حملات DDOS، تهدید‌های امنیتی رایج برای تمامی ICOها است. بسیاری از وب‌سایت‌های رسمی قربانی چنین هک‌هایی شده و آدرس کیف پول مربوط به جمع‌آوری سرمایه آنها با آدرس دیگری جایگزین شده و بدین ترتیب سرمایه‌گذاران بدون هیچ اطلاعی پول‌های خود را به یک کیف‌ پول جعلی فرستاده‌اند.

اگر قصد راه‌اندازی یک کمپین روابط عمومی برای پروژه‌ی خود را دارید برای حفاظت از پروژه‌ی خود در برابر حملات فیشینگ، جانب احتیاط را رعایت کنید. کلاه‌برداران می‌توانند با حمله‌ی DDOS به سرور شما و حمله به تمامی کانال‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی شما، پیغام جعلی‌ای با عنوان «وب‌سایت در دست تعمیر است لطفا از لینک زیر استفاده نمایید» منتشر کرده و سرمایه‌گذاران را به صفحه‌ی خود بکشانند.

طراحی وب‌سایت شما باید ماهیت پروژه شما را انعکاس دهد و قابل اعتماد، شفاف، حرفه‌ای و دوستانه باشد. حتی یک اشتباه کوچک در قالب‌بندی متن می‌تواند بسیاری از سرمایه‌گذاران را منصرف کند؛ از این رو طراحی وب‌سایت خود را به متخصصان بسپارید.

فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟

در زیر بخش‌هایی که یک وب‌سایت ICO در حالت ایده‌ آل داراست، ذکر شده است:

  • فرم اشتراک
  • ارائه‌ی ویدیویی
  • نقشه‌راه
  • توضیحات مربوط به ICO
  • معرفی اعضای تیم: تصاویر با کیفیت بالا، سوابق کاری و لینک‌های شبکه‌های اجتماعی
  • پوشش مطبوعاتی: تصاویر با افراد معروف و اعضای برجسته جامعه‌ی ارزهای دیجیتال، درج لینک به مقالات و نشریات، ویدیوهای مربوط به سخنرانی‌ها و گفتگوها
  • شرح محصول
  • کاربردهای واقعی در زندگی روزمره
  • اسناد، شرایط و ضوابط، بیانیه، وایت پیپر و غیره
  • همکاران، مشاوران و سرمایه‌گذاران اولیه
  • اطلاعات تماس و لینک شبکه‌های اجتماعی مربوط به پروژه

همچنین لازم به ذکر است اگر قصد توسعه‌ی یک ارز دیجیتال جهانی را دارید، نسخه‌ی ترجمه وب‌سایت خود به زبان مخاطبان‌ را نیز در نظر بگیرید. بهترین زبان‌ها  برای ICOها، چینی، ژاپنی، کره‌ای، روسی، آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی است.

اگر فرض کنیم راه‌اندازی یک ICO، شصت هزار دلار هزینه داشته باشد، بخش اندکی از این مبلغ صرف ترجمه می‌شود، ترجمه‌ی یک وایت پیپر ۲۵ صفحه‌ای توسط یک مترجم حرفه‌ای بین ۱۵۰ الی ۳۰۰ دلار هزینه دارد. اگر تصمیم به راه‌اندازی یک وب‌سایت چندزبانه گرفته‌اید، حتما مترجمان حرفه‌ای را برای اینکار در نظر بگیرید چراکه کوچک‌ترین اشتباهی منجر به از دست رفتن سرمایه‌گذاران بالقوه خواهد شد.

گام هفتم: تدوین یک نقشه‌ی راه (Roadmap)

یک از مهم‌ترین بخش‌ها که وجود آن در وب‌سایت شما ضروری است، نقشه‌‌ راه (Roadmap) است. نقشه‌‌ی راه باید شامل اهداف روشن و واقع‌بینانه با تعیین دوره‌ی زمانی برای پیاده‌سازی هر یک باشد. یک نقشه‌ راه جامع به همراه مایل استون‌هایی که از آنها عبور کرده‌اید و یا در آینده به آنها خواهید پرداخت بی تردید اعتماد بیشتری را نسبت به پروژه‌ی شما فراهم می‌کند.

در حالت ایده آل، جدول زمانی شما باید شامل تاریخ انتشار نسخه‌ی آلفا، تاریخ انتشار نسخه‌ی بتا، تاریخ انتشار عمومی و مایل استون‌های آتی باشد. این تاریخ‌ها نباید مبهم باشند و تا جایی که ممکن است آنها را دقیق بنویسید. ذکر هزینه‌های مربوط به عملی شدن هر بخش ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد. نقشه‌‌ راه را می‌توان در اشکال متنوعی ارائه کرد به عنوان مثال برنامه‌های پیشین و آینده را در قاب‌های زمانی که هر کدام، یک چهارم از زمان نقشه‌ی راه کلی را تشکیل‌ می‌دهند قرار دهیم.

بستری را در وب‌سایت خود فراهم نمایید که سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند به اطلاعات مربوط به توزیع توکن دسترسی داشته باشند. آنها را در جریان بگذارید که دقیقا سهم اعضای تیم توسعه‌دهنده از کل میزان توکن‌ها چقدر است و چه تعداد توکن برای خرید عموم در دسترس خواهد بود. معمولا لینک مربوط به شبکه‌های اجتماعی پروژه در انتهای صفحه‌ی نخست وب‌سایت آورده می‌شود.

فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟

گام هشتم: راه‌اندازی کمپین و تبلیغات

تا این مرحله ایده‌ای را پرورش داده‌اید، تیمی را برای پیاده‌سازی این ایده جمع‌آوری کرده، وایت پیپر خود رانوشته، توکنی ساخته و کمپین ICO خود را تحت تمامی قوانین و مقررات قابل اجرا تشکیل داده‌اید. اکنون زمان اطلاع‌رسانی و تبلیغ  برای آن رسیده است. توجه داشته باشید بدون تبلیغات هیچ شانسی برای جمع‌آوری سرمایه نخواهید داشت.

شما باید مبلغ قابل توجهی از پول خود را به بازاریابی اختصاص دهید. هزینه‌ی لیست اطلاعات مربوط به ICO شما بسیار متغیر است. یک مدیر شبکه‌های اجتماعی که کارهای مربوط به اطلاع‌رسانی و تبلیغات شما در شبکه‌های اجتماعی را بر عهده دارد، ۲۰۰۰ دلار در ماه هزینه دارد.

برای تاثیرگذاری بیشتر حتما از تبلیغات گوگل، فروم‌ها و غیره نیز بهره بگیرید. در نهایت تصمیم بگیرید که چه مبلغی حاضرید برای برنامه‌های پیدا کردن باگ بانتی که بسیار در فضای کریپتو مرسوم بوده و بخشی از کمپین ICO شما به شمار می‌روند، هزینه کنید.

برای طراحی یک کمپین تاثیرگذار، خود را در جایگاه سرمایه‌گذاران بالقوه قرار دهید. مخاطبان چگونه می‌توانند از پروژه‌ی شما باخبر شوند و از همه مهم‌تر آنکه این پروژه چگونه باید به آنها معرفی شود تا برایشان هیجان‌انگیز باشد. شما باید قادر باشید جایگاه پروژه‌ی خود را در بازار فعلی تشریح کرده و خط ارتباطی خود با مشتریانتان را حفظ کنید. بخش پرسش‌های متداول، روابط و ضوابط را در وبسایت خود درج نمایید.

فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟

نیروی قدرتمندی به نام ترس از دست دادن و یا FOMO کل بازار ارزهای دیجیتال را احاطه کرده است. مردم به شرطی حاضرند در پروژه‌ی شما سرمایه‌گذاری کنند که برند شما آن‌قدر محبوب باشد که تصور کنند اگر در پروژه‌‌ی شما سرمایه‌گذاری نکنند، فرصت بزرگی را از دست خواهند داد.

به یاد داشته باشید، ارتباطات پایدار با مشتری رمز موفقیت شماست. اطمینان حاصل کنید که تیم شما به صورت مستمر با سرمایه‌گذاران پیش از برگزاری و در زمان برگزاری ICO، ارتباط برقرار می‌کند. هرچه کانال‌های ارتباطی شما بیشتر باشند، احتمال موفقیت پروژه‌ی شما نیز بیشتر می‌شود. به شبکه‌های اجتماعی توییتر، فیس‌‌بوک و فروم‌ها هم‌اندازه‌ی سایت‌هایی همچون بیت کوین تالک و ردیت اهمیت دهید.  در یک کلمه باید بخشی از جامعه‌ی کریپتو باشید.

  • انجمن‌ها

انجمن‌ها بخش اجتناب ناپذیری از کمپین روابط عمومی شما هستند. در نخستین روزها، اکثر ICOها در انجمن بیت کوین تالک برگزار می‌شدند، بیت کوین تالک تا به امروز بزرگ‌ترین و شناخته‌شده ترین پلتفرم محسوب می‌شود به خصوص زمانی که معرفی ارزهای جدید در کار باشد. با این وجود فروم‌های دیگری نظیر bitcoin.com ،AltcoinTalks ،BitcoinGarden و دیگر موارد را نیز در نظر داشته باشید.

  • تقویم ICO

تقویم‌های ICO، پروژه‌ی شما را در معرض دید سرمایه‌گذاران بالقوه قرار می‌دهند. سرویس‌های متنوعی در این خصوص وجود دارند و شما باید از آنها نهایت استفاده را ببرید. از متداو‌ل‌ترین این ابزارها می‌توان به تقویم وب‌سایت کوین تلگراف، Token market ،ICOAlertو غیره اشاره نمود.

  • وبسایت Reddit

به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید چرا که تنها ۴۰ بخش ویژه مربوط به بیت کوین دارد و شاید تاثیرگذارترین شبکه‌ی اجتماعی در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال است. در این وب‌سایت انجمن‌های ویژه‌ای در خصوص آلت‌کوین‌ها نیز وجود دارند.تعدادی از این انجمن‌ها همچنین بر روی ICOها تمرکز کرده‌اند که از آنها می‌توان به r/icocrypto، r/ico و r/ICOanalysis اشاره کرد. علاوه بر اینها مطمئن شوید که اطلاعات مربوط به پروژه‌ی شما از طریق نوار جستجو در سایت قابل رهگیری و در دسترس باشد. پیدا کردن افراد و پاسخ به سوالات آنها در انجمن‌ها، از وظایف مهم شما به شمار می‌رود.

  • وبسایت Quora

این وبسایت انجمنی از کاربران را تشکیل می‌دهد که سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ‌های جامعی را از سوی کاربران دیگر دریافت می‌نمایند. استراتژی شما در چنین پلتفرمی می‌تواند این باشد که اگر مردم راجع به پروژه‌ی شما بحث می‌کنند در این بحث شرکت کرده و به سوالات آنها پاسخ دهید.

فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟

  • اسلک و تلگرام

اسلک و تلگرام دو پیام‌رسان مورد پذیرش جامعه‌ی کریپتو هستندکه به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو پیام‌رسان به شما امکان راه‌اندازی کانال‌هایی به منظور به روز نگه داشتن اطلاعات کاربران در خصوص کمپین‌تان را داده و می‌توانید با تک تک سرمایه‌گذاران به صورت خصوصی به بحث و گفتگو بپردازید.

  • لینکدین و فیس‌بوک

پیش از این نیز ذکر کردیم که درج لینک مربوط به حساب کاربری اعضای تیم شما در وبسایت اصلی پروژه، در اعتبار پروژه تاثیر به سزایی داشته و نشان می‌دهد که خاستگاه پروژه‌ی شما، جامعه‌ی کریپتو است. ضمن آنکه در شبکه‌های اجتماعی گروه‌های تخصصی‌ای در خصوص ICOها وجود دارد که می‌توانید از آنها برای معرفی و تبلیغ کمپین خود استفاده کنید. با وجود اینکه شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک  تبلیغات مربوط به تمامی ارزهای دیجیتال و ICOها را ممنوع کرده، هنوز گروه‌هایی برای معرفی کمپین شما در آن موجود است.

  • بازاریابی ایمیلی

بهتر است کاربران کمپین خود را با ارسال یک ایمیل به صورت هفتگی به روز نگاه دارید. در این ایمیل می‌توان تاریخ دقیق عرضه‌ی اولیه را یک ماه، یک هفته و یک روز پیش از آن به آنها یادآوری کنید. از ارسال ایمیل‌های اسپم و بیش از حد اجتناب نمایید.

  • برنامه‌ بانتی

امروزه بسیاری از ICOها برنامه‌های بانتی راه انداخته و در آنها در ازای فعالیت افراد در کمپین‌هایشان و تبلیغات آنها جایزه می‌دهند. این کار با زبان‌های مختلف در پیام‌رسان‌ها، بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی گوناگون صورت می‌پذیرد. در استفاده از چنین برنامه‌هایی، حد اعتدال را رعایت نمایید. هیچ فردی تبلیغات بیش از حد را نمی‌پسندد و پروژه‌ی شما باید ماهیتا برای آنها جذاب باشد و نه به صرف تبلیغات جذاب نشان داده شود.

توصیه‌ی مهم: شما و تیم کمپین تبلیغاتی‌تان باید به دقت پست‌ها و پرسش و پاسخ‌ها در کانال‌های اجتماعی مربوط به پروژه‌تان را رصد کنید. حتی اگر افراد کمی در فروم‌ها وجود داشته که پروژه‌ی شما را اسکم بدانند، کل کمپین را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

گام نهم: عرضه اولیه توکن

تبریک می‌گوییم، شما برای عرضه‌ اولیه‌ی توکن‌های خود آماده‌اید. اما تا چه زمانی این فرآیند باید ادامه پیدا کند. بیایید به این بازه‌ی زمانی برای تعدادی از ICOهای معروف نگاهی بیندازیم.

مسترکوین (Mastercoin): عرضه‌ اولیه آن به مدت ۱ ماه به طول انجامید.

استراتیس (Stratis): عرضه‌ اولیه آن ۳۶ روز به طول انجامید.

اتریوم (Ethereum): عرضه اولیه آن ۴۲ روز به طول انجامید.

نکست (NXT): عرضه‌ اولیه آن ۵۱ روز به طول انجامید.

ویوز (Waves): عرضه‌ اولیه آن ۴۹ روز به طول انجامید.

میانگین زمان برای برگزاری ICOهای نام برده شده با اندکی دست‌کاری، ۴۱ روز است. اما در نظر داشته باشید که ما در این مثال تنها پنج کمپین را بررسی کرده‌ایم و این عدد کاملا بستگی به وضعیت بازار و ماهیت پروژه‌ی شما دارد. با این وجود این بازه زمانی برای شکل‌گیری ترس از دست دادن و تبلیغ پیرامون پروژه کافی به نظر می آید و سرمایه‌گذاران فرصت پیوستن به پروژه‌‌ی شما را خواهند یافت. با این وجود این زمان برای دیدن نتایج واقعی و پیشبرد اهداف پروژه کافی نخواهد بود.

فرایند راه‌اندازی یک ICO چگونه است؟

کلام آخر

ارتباطات اجتماعی مهم‌ترین ابزار در هر پروژه‌ی مبتنی بر ارزهای دیجیتال است. در حالت ایده‌آل شما باید برای هر یک از مراحل مربوط به ICO، یک متخصص در کنار خود داشته باشید. به یاد داشته باشید این مرحله بسیار تعیین کننده بوده و افراد بسیاری پیش از سرمایه‌گذاری، سوالات زیادی از شما دارند که در اسرع وقت باید به آنها پاسخ داده شود. از همه مهم‌تر آنکه شما همواره باید متخصصان امنیتی در کنار خود داشته باشید تا به محض وقوع حملات سایبری به شما کمک کرده و از سرقت سرمایه‌ی جمع‌آوری شده جلوگیری کنند.

سلب مسئولیت

راه‌اندازی یک پروژه بلاک چینی و ICO قطعا نیازمند دانش فنی بالایی است و متاسفانه این روزها ICO‌های کلاهبرداری زیادی جیب سرمایه‌گذاران ناآگاه را خالی می‌کنند و برای مبارزه با این اتفاق، بخش امنیت وب‌سایت ارز دیجیتال را راه‌اندازی کرده‌ایم. این مطلب یک مرور کلی از روند پیچیده پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین بود و فقط جهت آشنایی با فرایند اجرای یک ICO منتشر شده است تا کاربران به درک درستی از این مفهوم برسند. لذا وب‌سایت ارزدیجیتال مسئولیتی در قبال سوء استفاده های احتمالی از این مقاله را نمی‌پذیرد.

 

منبع اصلی خبر: https://arzdigital.com/how-to-launch-ico/

واکنش ها

فعلا کسی دوسش نداشته ?

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *